Īstā dzīve sākas ne zemāk par sesto stāvu.

Jau vairāk kā pirms diviem mēnešiem, tas ir akurāti 16. februārī, šī gada Berlināles laikā uz Francijas kinoekrāniem parādījās paviegla paskata filmiņa ar nosaukumu Les Femmes du 6ème étage, kas burtiskā latviskojumā nozīmētu Sestā stāva sievietes. Tā kā pēc man pieejamās informācijas filmas nosaukums vēl nav latviskots, turpmākajā tekstā izmantošu filmas anglisko nosaukumu Service Entrance (Dienesta Ieeja:). Februāra ietekmē sajutu akūtu nevēlēšanos skatīties kino jebkura veida drāmu, jo Ziemeļfrancijas pelēcībā mana dzīve tobrīd šķita pietiekami dramatiska arī bez sinematogrāfiskas iejaukšanās. Tad nu lūk, nolūkoju projekciju laikus un gāju skatīties. Plāns nostrādāja, un izejot no kino mana apmierinātība ar dzīvi bija pakāpusies par pāris iedaļām. Bet nekas vairāk. Tālāk par recenzijas melnrakstu netiku. Manu uzmanību šī filma atguva pavisam nesen, kad, atklāju, ka Service Entrance bija skatāmas kinoteātros vēl pēc diviem mēnešiem. Turklāt, ar ļoti atzinīgu skatītāju novērtējumu. Kas tad šajā filmā ir sajūsmas vērts?

Service Entrance stāsta par pārtikušu 60. gadu parīziešu ģimeni kas pēc visām labākajām tradīcijām ir pilnībā dzīves garlaikota. Dzīve Francijā  ir mierīga, viss rit kā ierasts, pēc noteikumiem. 68. gads vēl ir tālu, un ikdiena Parīzē rit tādā pat monotonijā kā Žubēru (Joubert) laulība. Vienvārdsakot, bez liekām kaislībām. Žans – Luijs (Fabriss Lukīni) ir pelnošs biržas mākleris, bet viņa sievas aizņemtā ikdiena paiet pie frizieriem un šuvējām. Un viņiem nav ne mazākās nojausmas, kas notiek viņu daudzdzīvokļu nama sestajā stāvā – kur ar skarbiem epitetiem ir raksturotas labklājības atšķirības. Tā ir vieta, kur mīt spāņu istabenes. Pavisam tālu, otrajā plānā ir novirzīa Franko diktatūra un pilsoņu kara rētas, kas spāņiem liek meklēt darbu ārpus savas valsts robežām. Bet sestajā stāvā, neskatoties uz visu, rit vairāk dzīves, nekā iestīvinātajā Žubēru miteklī. Kafkas stāsta cienīgu apvainojumu dēļ mesjē Žubērs pakāpeniski pametīs savus apartamentus, lai pārceltos uz sesto stāvu un sāktu dzīvot.

Žubēra kungs, jeb Fabriss Lukīni (Fabrice Luchini) ir viennozīmīgi šīs filmas visgardākais kumoss. Lukīni, jau iemēģinājis roku buržuāzisku namatēvu lomās (Fransuā Ozona filmā Sieva uz pilnu slodzi/Potiche) šajā lentē ir savā elementā. Aktieris, kas Francijā ir izpelnījies īpašu atzinību ar Nīčes, Lafontēna un  Pola Valerī lasījumiem (vai precīzāk deklamācijām – mazām performancēm), koncentrē uz sev visu skatītāja uzmanību. Neapmierinātība par pārvārītu olu tiek izpausta tādā pašā manierē kā nopietna, eksistenciāla problēma. Lukīni aktiermāksla ir neatkārtojama.

Savukārt, ar Karmenas Mauras un Lolas Dueñas piedalīšanos, šī filma iegūst tādu kā Almodovarisku stilu (abas ir filmējušās šī režisora lentēs) . Service Entrance sieviešu dzīves portrets ir veidots ar līdzīgu rūpību un fascināciju kā Almodovara darbos. Filmējot istabeņu stāvu, sķiet, ka mainās visa sinematogrāfija. Letarģiskās kameras kustības pazūd, kadri mainās ātri, un aptver piecus dažādus stāstus. Lukīni atveidotais Žubēra kungs tiek ātri vien izvilkts no viņu ierobežojošajiem buržuāzijas dekoriem, lai bez mazākās piespiešanās tiktu integrēts sestā stāva spāniešu dzīvespriekā.

Filmā ir manāma saujiņa klišeju (galvenokārt, franču tik ļoti cienītais buržuā humors…), taču Lukīni un spāņu aktrišu veikums šīs vājās vietas atsver. Gala beigās jūs iegūstat nesarežģītu à la Moljēra stila komēdiju, kas uzlabo omu.

6/10

Informācija par filmu IMDb

Advertisements

About krsienti

*krsienti ir vārda Kristīne anagramma. Kristīne ir persona aiz šī bloga. Pēc trīs gadu prombūtnes kino dzimtenē Francijā, viņa ir atgriezusies Latvijā, kur pašlaik raksta dažādiem Latvijas preses izdevumiem. Par kino, protams.
Šis ieraksts tika publicēts Reviews ar birkām , , , . Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s