Kubrika klātbūtne Parīzē

Sākot no 23. marta, Francijas sinematēkā (Cinémathèque française) veselus četrus mēnešus ir skatāma Stenlijam Kubrikam veltīta izstāde. Vācijas Nacionālā Kinomuzeja izstāžu direktora Hansa – Pītera Reihmana  kūrētā ekspozīcija ir ceļā jau kopš 2004. gada. Ar panākumiem tā ir tikusi aizvadīta Cīrihē, Berlīnē, Ģentē, Romā un Melburnā, lai septiņus gadus vēlāk ierastos Parīzē. Tajā ir izstādīts grandiozs skaits objektu – scenāriju oriģināli, filmēšanas laukumu atribūti, ikoniskāko filmu dekora elementi, sarakstes (tai skaitā arī ar Vladimiru Nabokovu). Hronoloģiskā secībā, sākot ar pašām pirmajām režisora uzņemtajām dokumentālajām īsfilmām 1951. gadā. Šie objekti, papildināti ar paskaidrojumiem stāsta Stenlija Kubrika ekrāna biogrāfiju. Fotogrāfiskas liecības no filmu uzņemšanas laukumiem, sarakstes ar rada zināmu intimitātes sajūtu – caur apkopotajiem dokumentiem tagad ir redzami notikumi, izskaidroti lēmumi, kas oriģināli ir bijuši redzami/zināmi tikai tai mazajai saujiņai ļaužu, kura tolaik atradās aiz vai objektīva priekšā.

Vairāk kā skaidrs, ka tikai miniatūra daļa no šiem objektiem būtu redzami, ja režisora atraitne Kristiāne Kubrika un ilggadējais Kubrika draugs/kolēģis Jans Harlens (Kristiānes Kubrikas brālis), kā arī Londonā esošais Stenlija Kubrika arhīvs nebūtu piekrituši tos atvēlēt izstādīšanai. Kā izstādes aprakstā atklāj Kubrika sieva, sākotnēji ideja par izstādi viņai esot šķitusi dīvaina, jo doma izstādīt Stenlijam tik ļoti privātās lietas neesot bijusi pieņemama.

Tomēr tagad tas viss atrodas sinematēkā, publiski pieejams apskatei, palikts zem lupas un papildināts ar paskaidrojumiem, filmu fragmentiem, intervijām un konferencēm (pati Kristiāne Kubrika piedalījās konferencē izstādes atklāšanas dienā). Izstāde sniedzas tālāk par to, kas redzams uz ekrāna – izstādīti ir Kubrika fotogrāfa karjeras laikā uzņemtie attēli, kā arī divu nepabeigto filmu Aryan Papers un Napoleon scenāriji un iestrādnes.

Uzņemtās un iznākušās filmas ir izstādes konstrukcija – katrai filmai sava telpa. Jūs pārvietojaties no skandalozās Lolitas (1962) uz Dr Strangelove (1964), kas apspēlējot Aukstā kara tematiku nav mazāk skandaloza.

Izstāde rada dažādas emocijas – sākot no sajūsminātas uzjautrināšanās par tuvumā apskatāmajiem leģendārajiem filmu aksesuāriem, beidzot ar fascināciju par Kubrika perfekcionismu. No apskatāmajiem filmu aksesuāriem vislielākās emocijas apmeklētājos rada Mehāniskā Apelsīna (A Clockwork Orange, 1971) groteskie dekora elementi, kā arī Aleksa baltais tērps (katras maskuballes neiztrūkstoša sastāvdaļa). Savukārt, runājot par režisora perfekcionismu, der piebilst, ka Barija Lindona (Barry Lyndon, 1975) kāršuspēles aina (sveču gaismā) tika filmēta ar NASA vajadzībām paredzētu objektīvu. Vēloties saglabāt sveču gaismas radīto atmosfēru, kāda, Kubrikaprāt, ir valdījusi 18. gs pilīs, režisors ir kategoriski iebildis pret mākslīgo apgaismojumu.

Viena no plasitkāta dāmām ir visā godībā skatāma Parīzē

Izstāde ir nesalīdzināmi labāka par jebkuru Kubrika filmas analīzi, vai viņa daiļrades pētīšanai veltītu grāmatu. Redzētie objekti izstāsta krietni vairāk. Secinājumi ir vienbalsīgi – tie nav objekti, kas ir skatāmi šajā izstādē, tā ir Kubrika klātbūtne.

23.03.2011 – 31.07.2011 izstāde Francijas Sinematēkā (Cinémathèque française) Parīzē.

Informācija par izstādi – Cinémathèque française mājaslapa

Stenlijs Kubriks IMDb

Advertisements

About krsienti

*krsienti ir vārda Kristīne anagramma. Kristīne ir persona aiz šī bloga. Pēc trīs gadu prombūtnes kino dzimtenē Francijā, viņa ir atgriezusies Latvijā, kur pašlaik raksta dažādiem Latvijas preses izdevumiem. Par kino, protams.
Šis ieraksts tika publicēts Events ar birkām . Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s